کدام رشته‌ها فاقد تقاضای شغلی هستند؟

طبق بررسی گزارش‌های سازمان امور اداری و استخدامی ۷۱.۴ درصد رشته‌های وزارت علوم و ۵۹.۴ درصد رشته‌های وزارت بهداشت تقاضای شغلی ندارند.

براساس آمارهای منتشر شده در بهار 1403 سهم جمعیت بیکار فارغ التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران 43.0 درصد بوده است که از این میان تعداد زنان نسبت به مردان و درنقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است و این نرخ نسبت به فصل مشابه سال قبل2.2درصد افزایش داشته است.

طبق بررسی اشتغال فارغ التحصیلان حاکی از آن است که از بین نرخ بیکاری جمعیت 15ساله و بیشتر فارغ التحصیلان آموزش عالی، 11.6 درصد از جمعیت فعال فارغ التحصیل آموزش عالی بیکار بوده اند که این نرخ در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط روستایی نسبت به نقاط شهری پیش‌تر بوده است.

از سوی دیگر بررسی روند تغییران این نرخ حاکی از کاهش0.5 درصدی در بهار 1403نسبت به فصل مشابه سال قبل است.

سهم جمعیت شاغل فارغ التحصیل آموزش عالی از کل شاغلان در بهار سالجاری 27.6درصد بوده است که این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است.

بررسی تغییرات این شاخص حاکی از آن است که نسبت به فصل مشابه سال قبل 1.1درصد افزایش یافته است.

از سوی دیگر قاسم رستم پور، مدیرکل نظارت و هماهنگی طرح‌های کارآفرینی و اشتغال وزارت کار نیز در اظهاراتی با اشاره به بالا بودن نرخ بیکاری فارغ التحصیلان زن گفت: از هر 10نفر بیکار در کشور 4نفر فارغ التحصیل دانشگاهی هستند و عمده فارغ التحصیلان با فضای کسب و کار روز آشنایی ندارند و از فرصت دریافت مجوز یا گرفت.

میثم لطیفی،رئیس سازمان امور اداری و استخدامی نیز اخیر در گزارشی اظهار کرده است که 71.4 درصد رشته‌های وزارت علوم و 59.4 درصد رشته‌های وزارت بهداشت فاقد تقاضای شغلی است، همچنین فقط برای 28.6 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های وزارت علوم، تقاضای شغل در مشاغل دولتی وجود دارد و این نسبت در رشته‌های مصوب وزرات بهداشت، 40.6درصد است.

براین اساس 654عنوان رشته در حوزه علوم انسانی وجود دارد که فقط 207 شغل مرتبط را شامل می‌شود.

از سوی دیگر سهم رشته‌های علوم انسانی در آزمون اشتغال از کل رشته‌ها حدود 25درصد است ولی سهم رشته‌های علوم انسانی در کل تقاضا برای شغل 35.6 درصد است.

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود